Architekt se vrátil na gymnázium, aby mu věnoval návrh klubovny, která je posune blíž k modernímu západnímu školství
- 15. listopadu 2024
- Realizace
- autor: Jan Gerych
- Foto: Lukáš Legierski
PRAHA – Multifunkční prostor pro moderní vzdělávání inspirovaly západní školské systémy, kde podobná místa tvoří důležitou součást vzdělávacího procesu nejen na vysokých školách. Veřejnosti otevřený prostor přinese oživení komunitního života, moderní školství a prostor pro setkávání také místním. Zdarma jej navrhl ateliér archicraft v čele s Janem Tomášem Cieślou, který na gymnáziu studoval.
Ačkoli jsou studentské kluby a multifunkční prostory na základních a středních školách na Západě běžnou součástí vzdělávacího systému, v České republice se s nimi setkáváme spíše výjimečně. Častěji je lze nalézt až na vysokých školách, kde jsou již běžným standardem. Pražské Gymnázium Jana Palacha si však plně uvědomuje důležitost poskytování kreativního prostoru mimo tradiční školní prostředí, a proto se rozhodlo vytvořit komunitní centrum.
„Moderní škola potřebuje prostor, který umožní studentům setkávat se, diskutovat a tvořit mimo tradiční učební hodiny. Je to zároveň i příležitost k přece jen lehce otevřenějšímu a svobodnějšímu projevu, diskusím, setkáváním, než je možné na půdě školy,“ říká Michal Musil, ředitel Gymnázia Jana Palacha a dodává: „Když se naskytla příležitost k pronájmu prostor bývalé vinárny Café 14, okamžitě jsme ji přijali. Pro nás pamětníky vzniká naděje návratu k neopakovatelné atmosféře, kterou jsme zažívali počátkem 90. let minulého století, samozřejmě s reflexí doby, ve které žijeme v současnosti.“ Klub bude sloužit nejen studentům zmíněného gymnázia, ale hodí se i pro neformální setkávání, třídnické svačiny, školní projekty i aktivity místní komunity, jako jsou filmové večery či charitativní akce.
Holešovické studio archicraft přišlo nejen s návrhem, podílelo se i na realizaci prostoru. Architekti vytvořili multifunkční a praktické prostředí. Vybavili ho modulárním nábytkem, skládacími stoly a moderní audiovizuální technikou, což umožňuje jeho flexibilní využití – od workshopů po koncerty. „Naším cílem nebylo vytvořit architektonicky dokonalé prostředí, ale navrhnout takový interiér, ve kterém se budou studenti cítit dobře a který bude prakticky využitelný i pro široké spektrum místních spolků a aktivit. Tento projekt je pro nás výjimečný i v tom, že jsme ho pro školu vytvořili zdarma. Věříme totiž, že podobné prostory jsou důležitou součástí vzdělávacího procesu,“ vysvětluje architekt a zakladatel studia archicraft Jan Tomáš Cieśla, který na gymnáziu studoval.
Design prostoru kombinuje moderní prvky s respektem k historickému prostředí. Vstupní část disponuje úložnými prostory, nachází se zde také podsvícený barový pult s vlnitým plechem a zachovanou původní žulovou podlahu. Výrazným designovým prvkem jsou poloprůhledné lamelové příčky a obloukové vstupy, které odkazují k historické hodnotě prostoru. Na stěnách byly použity minerální nátěry, které se používají na památkách a vytvářejí jemnou patinu, což prostoru dodává osobitý charakter. Interiér vyniká jednoduchostí a funkčností, přičemž designově zajímavé detaily jako červená podlaha či podsvícený bar vytvářejí příjemný kontrast.
Architekti přitom do procesu zapojili i studenty gymnázia. „Nabídl jsem škole jako možnost pro studenty poznat, jak funguje architektonický ateliér, a aby získali k projektu osobní vztah. Podíleli se na návrhu i realizaci některých částí interiéru, jako byl například nátěr umyvatelných magnetických stěn. Jeden ze studentů, jehož přáním je studovat architekturu, se dokonce u nás zúčastnil tříměsíční stáže,“ říká Jan Tomáš Cieśla.
Gymnázium Jana Palacha a studio archicraft věří, že podobné projekty jsou budoucností moderního školství. Inspirace západními modely, kde školy disponují studentskými kluby a dalšími volnočasovými prostory, by měla proniknout i do českého školního systému. „Je důležité, aby studenti měli nejen prostor k učení, ale i k neformálním aktivitám, které podporují jejich kreativitu, rozvoj, a především vzájemnou spolupráci,“ upozorňuje Jan Tomáš Cieśla.
Stejného názoru je také ředitel gymnázia, který v tomto kroku vnímá velkou příležitost pro studenty: „Studentský klub bude místem, kde se budou konat setkání studentských rad, neformální obědy, projekty jako Udržitelný Palach či školní časopis Yellow, a mnoho dalších aktivit,“ říká ředitel gymnázia a dodává: „Těšíme se také na spolupráci s místními komunitami, například s Klubem seniorů nebo dalšími školami na Praze 1.“ Otevření studentského klubu je tak pomyslným začátkem nové éry pro Gymnázium Jana Palacha i moderního vzdělávání u nás.