Závan 3 Days of Design: Kodaň představila designové novinky

Tři dny v roce je v Kodani ještě o něco více prvotřídního designu a jeho příznivců, než je tomu ve městě vyhlášené architektury po zbytek roku. Každoročně rostoucí festival 3 Days of Design otevřel showroomy i letos.
Závan 3 Days of Design: Kodaň představila designové novinky

Těžko věřit, že už tak velmi přívětivá atmosféra Kodaně může být ještě vlídnější. Festival toho nejlepšího z dánského designu je toho ale důkazem. Jubilejní desátý ročník 3 Days of Design nejenže otevřel showroomy veřejnosti, na spoustě míst vedl také k vytvoření unikátních událostí nebo neotřelé prezentace žhavých novinek. Pokud vám náplň festivalu zní podobně jako toho milánského, nejste úplně daleko od pravdy. 3 Days of Design nemá až tak veletržní charakter, jako spíš podobu jedné velké slavnosti se snahou ještě více předat atmosféru, kterou je každá ze severských značek opředená. Pro mnohé z nich je tedy tato událost často zásadnější než Miláno.

Město vyhlášené architekturou a designem i jinak poměrně tiché showroomy na tři dny zaplní mumraj příznivců severské estetiky. Ti už dávno vědí, že se jim cesta více než vyplatí. Na festival 3 Days of Design si značky šetří to nejlepší z novinek, kterými ještě více nadchnou i ty, kteří jsou na vyladěné designové showroomy zvyklí. Kromě nového designu každoročně stále více rezonuje také důraz na udržitelnost, která ostatně patří také mezi nejdiskutovanější otázky Dánů obecně. Letošní ročník se rozprostíral ve 13 různých lokacích a zúčastnilo se jej na 290 značek. Příležitost si nenechají ujít ani značky ze sousedních skandinávských zemí, které nemají sídlo v Kodani. Bok po boku vystavují to nejlepší v dočasných expozicích. 

Značka Muuto opět představila novou perspektivu designu

Jedny z nejvyhledávanějších dveří otevřela značka Muuto. Menší showroom s novinkami je sice k dispozici po celý rok, během 3 Days of Design si veřejnost mohla projít i několik pater sídla a tvůrčího prostoru, kde veškerý design a všechny myšlenky vznikají. Kromě prezentace různých aspektů bydlení nechala značka nahlédnout také do své knihovny materiálů a barev. 

Veškerý setting i novinky opřádalo společné téma, kterým Muuto ještě více utvrdilo své místo mezi lídry oboru. Značka, jejíž název v překladu znamená nová perspektiva, totiž představila několik výzkumných iniciativ, na kterých se už nějakou dobu podílí společně s americkou Johns Hopkins University. Studie vedou k jednomu společnému bodu – konceptu neuroestetiky. Muuto jej představuje jako zkoumání vlivu umění a designu na změny v těle a v mozku. Vědci například měří, jak tělo odpovídá na vstup do různě stylizovaných místností, tyto poznatky pak srovnávají také s výpovědí zkoumaných osob. Výsledky zkoumání se mohou uplatnit například ve změně nemocničního prostředí. Mimo jiné tím ale Muuto vědecky podkládá, že na nás má naše okolí velký, navíc značně subjektivní vliv. 

Stylizováním prostor se značka snažila přivést pozornost k barvám, různé intenzitě světla, struktuře materiálu a formě, tyto elementy pak spojila i do příkladů tradičních prostředí jako je jídelna, kancelář, obývací pokoj a jiné. Muuto věří, že i malými změnami lidé mohou ovlivnit svou každodenní pohodu. Příhodným příkladem může být třeba jedna z novinek – křeslo Wrap, jehož design má připomínat konstrukci obalenou tou nejměkčí peřinou.

&Tradition vystavilo originál Flowerpot a Utzon

Pozoruhodnou prezentaci vymyslela na 3 Days of Design také značka &Tradition. Na několika patrech nádherného domu s působivým schodištěm značka zvládla ukázat šíři svého portfolia stejně jako šíři zasazení v různém čase. Kromě očekávaných novinek a svěžího doteku, především rukou španělského designéra Jaime Hayona, mohli příchozí vidět originál lampy Flowerpot od Vernera Pantona nebo lampy Utzon od Jørna Utzona, autora Opery v Sydney. Spolu s dobovými kresbami a dalšími kousky na nichž šlo zřetelně vidět, s jakou grácií kvalitně zpracovaný nábytek stárne. Nechyběla tvorba velikánů jako Hvidt & Mølgaard nebo Arne Jacobsen. Vše také hezky ilustrovalo technologický posun, kterého lidstvo v designu dosáhlo.

Ikonické lampy Flowerpot se ostatně postaraly také o kvalitní entrée, v úvodní místnosti je &Tradition prezentovalo stejně, jako kdysi Verner Panton. A ten se, jak známo, rozhodně nedržel při zemi, vzorované lampy tak zapůsobily doplněné temně zelenou místností. První patro patřilo velmi současnému a hravému designu Jaime Hayona. Multidimenzionální instalace mezi divadelními kulisami ukrývala designové kousky, umělec se tak snažil přiblížit svůj tvůrčí vesmír. Což ještě podtrhl Cabinet of Curiosities naplněný jeho různými soukromými předměty.

Sídlo Normann Copenhagen se proměnilo v hotel

Jednu z nejcitelnějších proměn zažili účastníci festivalu pod střechou značky Normann Copenhagen. Ta se rozhodla ukázat své produkty zasazené do hotelových kulis. Showroom se tak změnil v několik pater pokojů a společenských prostor, které ukazují spektrum nálad a charakterů, jaké lze tvořit. Vstup do prostor byl, jak jinak, lemován recepcí, vnitroblok se proměnil na zelenou oázu prezentující novou kolekci venkovního nábytku. 

Fritz Hansen mezi zdmi Královské dánské univerzity

Expozice jedné z nejstarších designových značek vůbec Fritz Hansen se letos konala v prostorách Kunsthale královské dánské univerzity v kodaňském Charlottenborgu. Značka zde pomocí ikonických kousků Arne Jacobsena a Poula Kjærholma ukázala elementy, kterými minimalistické kousky skandinávského designu oplývají. Zřetelněji tak lze zkoumat tvar, lom světla nebo taktilní stránku materiálů, například látek, díky kterým jsou několik dekád staré návrhy k nerozeznání od současných. Z druhé strany časové osy byly k vidění kousky od Cecilie Manz nebo zmíněného španělského designéra Jaime Hayona.

V showroomu Fritz Hansen stejně jako ve venkovní části Kunsthale byl rozmístěn venkovní nábytek Skagerak, který se před časem stal součástí značky a je dál více populárním. Stejně jako ikonické židle od Jacobsena, na které jsou Dánové patřičně hrdí, lze i kvalitní dřevěný nábytek Skagerak zahlédnout po celém Dánsku, ať už v kavárnách, parcích nebo na balkonech. 

Foto: 3daysofdesign/Filip Gielda

Novinkami a ruchem ožil také pověstný HAY House v samém centru Kodaně. Značka navnadila na další produkty ze spolupráce se známým párem Muller van Severen, také na velmi zajímavě technologicky řešený multifunkční stůl, vše v plném rozsahu plánuje uvést v půlce srpna.

I oblíbené Ferm Living otevřelo brány nádherné budovy, před kterou se rozhostilo posezení jako na italském pobřeží. Za vnitřními prostorami showroomu, který v tematicky rozčleněných sekcích prezentoval novinky, se v intimním vnitrobloku navíc rozprostírala oáza klidu plná houpacích sítí a venkovních stanů, která kromě outdoorové kolekce předávala esenci dánského životního stylu.  

Největší proměnu lze ale jistě právoplatně přiznat značce Menu, která se na 3 Days of Design nově představila jako Audo Copenhagen – celku vzniklého spojením Menu s by Lassen. Kromě jména se do nového převlékl i dechberoucí showroom, opět plný známých a oblíbených produktů zasazených do rozmanitých prostředí. Ve vnitrobloku nechyběly oblíbené WM String Lounge Chair.

Tento článek vznikl v partnerství s prémiovým prodejcem skandinávského nábytku DesignVille.

Zdroj: DesignVille, 3daysofdesign, 

Další články

Načítáme další články…

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partner

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Vlastní

Vlastní nastavení cookies